SPESIALGLIMT

Utstillingen «Kontinuitet og brudd».

Kontinuitet og brudd – Arkitekturfotografi i Bergen

Universitetsbiblioteket har åpnet en ny utstilling med arkitekturfotografi fra Bergen på Haakon Sheteligs Plass 7. Billedsamlingens fotografier viser hvordan byens arkitektur og byrom forandret seg i forrige århundre.

Publisert

SPESIALGLIMT

Hver fredag presenterer de forskjellige delene av Spesialsamlingene, nemlig Manuskript- og librarsamlingen, Billedsamlingen, Skeivt arkiv og Språksamlingene, godbiter fra samlingenes spennende og varierte materiale i form av tekst, bilder og film.

I denne utstillingen har Billedsamlingen i samarbeid med arkitekt Anders Rubing valgt ut arkitekturfotografi på 1900-tallet fra Billedsamlingens arkiv. Eneste unntak er et stort panoramabilde med en oversikt over Bergen sett ovenfra i 1886. Dette er et bilde som må oppleves slik det er presentert i stort format med en enorm detaljrikdom – visninger på små skjermer kan ikke sammenlignes med dette.

Bildene er sortert etter temaer som illustrerer hva arkitekturen har betydd for Bergens utvikling, spesielt sentrum med den urbane utviklingen i fokus, samt nye ideer som også de bergenske arkitektene var inspirert av. Dette resulterte i moderne bygg som delvis brøt med det gamle, noe som kan fremstå som brutalt i noens øyne, og slående vakkert i andres. Det blir diskusjon av slikt i en by som Bergen som visstnok ikke er et helt nytt fenomen, skal vi tro eldre utgaver av aviser og arkitekturtidsskrifter.

I utstillingen får man innsikt i hvorfor byen ser ut som den gjør, med allmenningene, brannene, broene, takene sett fra høyden og blandingen av ny og eldre arkitektur. Dette gjelder både Bergens geografiske forutsetninger, handelsstandens og næringslivets utvikling i sentrum, samt arkitekturen som forandret seg med nye impulser gjennom ny teknologi og nye byggemåter. Alt sammen dokumentert av byens dyktige fotografer med skarpe linser og et godt blikk for lys, vinkler og dynamiske linjer.

Ellers kan man se eldre trehus side om side med det som fremdeles fremstår som moderne bygg fra 1930-tallet i form av «ekte» funksjonalisme, opprinnelsen til funkis-begrepet, som både har blitt et uttrykk for en nyskapende stilretning, et skjellsord, en overfladisk designgimmick og en karakteristikk for brutal arkitektur. Utstillingen viser begge deler og lar publikum bestemme selv. Dette og mye mer finnes i utstillingsarealet på Bibliotek for Humaniora. Velkommen!

For dem som ikke får anledning til å komme og se utstillingen, eller som vil se flere bilder, er det en stor mengde arkitekturrelatert fotografi på marcus.uib.no som ikke fikk plass i denne utstillingen.

Utstillingen med det 6 meter lange panoramabildet til høyre.
Knud Knudsens panorama fra 1886
Sandviksboder fotografert rundt 1920.
Solheimsgaten 08.02.1966.
Kalmarhuset rundt 1960. Arkitekt Leif Grung.
Julius Schjøtts villa, Formanns vei 42 ca. 1915.
Bergen Offentlige Bibliotek rundt 1930. Arkitekt Olaf Nordhagen.
Skjoldvegen 70, Fana i 1951. Arkitekt Frederik Konow Lund.
Blaauwgården fra 1936. Arkitekt Leif Grung.
Andreas Rasmussen, Fjøsangerveien 70A, ca. 1935. Arkitekt Leif Grung.
Interiør Forum kino, Fjøsangerveien 28 ca. 1946. Arkitekt Ole Landmark.
Auto 23 rundt 1938. Arkitekt Arent Greve.
Villa Kjerland, Tveiterås Hageby, fra 1939. Arkitekt Leif Grung.
Hopsåsen 23 ca. 1950. Arkitekt Per Grieg.
Realfagbygget i Allégaten 41, ferdigstilt 1977. Arkitekt Harald Ramm Østgård.
Powered by Labrador CMS