TJENESTEINNOVASJONSPROGRAMMET

Vinnergruppen Grønnjakkene (foran fra venstre): Margrethe Bakstad Søvik, Jan Jacob Hoffmann og Mats Lyngstad Willassen. Bak fra venstre: Ida Fauskanger, Marianne Daae, og Adriana Magdalena Morys-Fornal.

Vant vårens TIP-finale

Gruppen «Grønnjakkene» gikk av med seieren under vårens runde med Tjenesteinnovasjonsprogrammet (TIP).

Publisert Sist oppdatert

Vinnergruppens konsept UiB Del er å utvikle en tjeneste som kartlegger ansattes kompetansefelt utover stillingsbeskrivelsene. De foreslår å bruke løsninger UiB allerede har, med mål om å bygge en digital delingskultur.

TJENESTEINNOVASJONS-PROGRAMMET

  • Tjenesteinnovasjonsprogrammet er et utviklingsprogram for administrativt ansatte på UiB.
  • Programmet består av tre samlinger over en periode på tre måneder, totalt seks hele dager. I tillegg kommer mellomarbeid.
  • Deltagerne jobber gruppevis med en felles problemstilling for å finne en løsning ved sin egen enhet. 

–  Vi er overrasket over å vinne, fordi de andre presentasjonene var så gode, sa vinnergruppen etter å ha gått av med seieren.

Tjenesteinnovasjonsprogrammet (TIP) er et utviklingsprogram for administrativt ansatte på UiB, hvor deltakerne jobber gruppevis med en felles problemstilling. 

Stor utvikling fra idé til seier

Fra første idé til å bli vinnere ser Grønnjakkene en stor utvikling i sitt eget arbeid, og synes har kommet veldig langt i jobben de har gjort under TIP-samlingene. De har brukt mye tid på design og formidling, og hvordan løsningen deres skal passe for alle ulike ansatte som jobber på UiB.

– Vi var sikre på ideen vår, men det er kanskje andre konsepter som er lettere å sette i live. Det var litt utfordrende å finne den beste måten å presentere løsningen på for å kunne vinne, sier Margrethe Søvik fra Forsknings- og innovasjonsavdelingen.

Vi var sikre på ideen vår

Margrethe Søvik

De synes det også var spennende og lærerikt å teste metodikken fra Tjenesteinnovasjonsprogrammet i praksis.

–  Den litt strenge tilnærmingen er nødvendig, siden metodene og øvelsene har hjulpet oss å komme dit vi er i dag, sa gruppen.

Nyttig og ambisiøst konsept

Alle gruppene presenterte sine forslag foran juryen.

For første gang har juryen vært uenig om hvem som skulle vinne fordi alle løsningene hadde elementer ved seg som juryen likte godt.

Konseptet er ambisiøst og veldig nyttig for UiB

Universitetsdirektør Tore Tungodden

– Grønnjakkenes løsning var samtidig veldig godt presentert. Løsningen UiB Del vil kartlegge den digitale kompetansen til ansatte på UiB, og konseptet er ambisiøst og veldig nyttig for UiB, sa juryleder og universitetsdirektør Tore Tungodden da han annonserte vinnergruppen.

Tjenesteutviklingsdagen 2025 

Er du interessert i å lære mer om  metodikker og nye måter å arbeide på? Mandag 12. mai arrangeres Tjenesteutviklingsdagen i Nygårdsgaten 5, som handler om hvordan UiB utvikler og forbedrer tjenester  gjennom samarbeid og kreativitet.  Dette blir en dag for inspirasjon, læring og utvikling!

Grønnjakkene presenterer også løsningen sin på årets Tjenesteutviklingsdag, hvor du som deltager vil få mulighet til å spille inn nyttige tanker og vurderinger som gruppen kan ha med seg i det videre arbeidet med løsningen.

Powered by Labrador CMS