NYHET

Revolusjonerer sangundervisningen

– Ved å se på sine egne stemmebånd kan studentene se, føle og høre sammenhengen i det usynlige instrumentet stemmen er, sier Hilde Haraldsen Sveen. Sveen er første kvinne som professor i sang ved Griegakademiet og har selv stått på en rekke store operascener.

Publisert Sist oppdatert

FAKTA

  • Prosjektet "På innsiden", der Griegakademiet samarbeider med Haukeland Universitetssjukehus, er støttet av CEMPE Centre for Excellence in Music Performance Education
  • Sveen jobber for tiden med et prosjekt om Nelly Sachs, sammen med professor i komposisjon, Daniél Petér Birò. I tillegg jobber hun med «Skråblikk på haugtussa» som er et rykende ferskt stykke komponert av Knut Våge for klaver, sopran og stemme. Her samarbeider Sveen med pianist Knut Christian Jansson og skuespiller Ragnhild Guldbrandsen
  • Hilde Haraldsen Sveen har tidligere jobbet med forskningsprosjektet «Norsk sanguttale, kulturarv eller personlig signatur». Hun har jobbet tett med Signe Bakke på prosjektet «Millom rosor». (Hilde Haraldsen Sveen – Grieg: Millom Rosor) og har også vært med på forskningsprosjektet (Un) Settling Sites and Styles

Sangprofessoren leder prosjektet "På innsiden" som begynte i 2019, og har utviklet seg til et videre samarbeid mellom Haukeland universitetssykehus og Griegakademiet, nå med arbeidstittel: Medisin møter kunst. Her kommer sangere på laben og får filmet hva som skjer med stemmebåndene og strupen når man synger. 

Målet med prosjektet er å få bedre innsikt og forståelse av hvilke muskelkombinasjoner sangere bruker.

– Det unike er at man bruker et laryngoskop til å se friske stemmer i funksjon. Nå har alle studentene i sangklassen sunget mens de har blitt filmet. Gjennom å se inn på sine egne stemmebånd bli filmet ser man inn på det som til vanlig er skjult for oss. Vi undersøker nå nøye hvilken effekt visualisering av stemmen har på læring og studentenes motivasjon, forteller Sveen som sier at det har vært veldig spennende å følge studentenes reaksjon på å se stemmen fra innsiden.

Hilde Haraldsen Sveen.

Helt ny metode

Forskningsprosjektet innebærer også å forske på pedagogens opplevelse av å bruke laryngoskop som metode i undervisningen. Alle de ti sangstudentene som studerer ved Griegakademiet har vært på Haukeland og blitt kartlagt.

– Akkurat nå er vi inne i en fase hvor fem av studentene får jobbe jevnlig med laryngoskop og med lab–teamet, mens de andre fem kun får synge med laryngoskop på begynnelsen og slutten av semesteret. I det videre arbeidet vil vi se på utviklingen til studentene i hver gruppe og se etter ulikheter i motovasjon, klang, og generell utvikling, forteller Sveen.

En annen viktig del av prosjektet er en såkalt scope-studie, der man leser tusenvis av forskningsartikler for å se om andre har brukt laryngoskop som en del av sangundervisningen. Sammen med teamet på Haukeland Universitetssjukehus har Sveen så langt ikke funnet artikler som omhandler laryngoskop brukt som metode i sangundervisning.

Medisin møter kunst: Larayngoskop brukes vanligvis i arbeidet med å rehabilitere syke stemmer. I prosjektet På Innsiden brukes laryngoskopet til å se friske stemmer i funksjon.

Larayngoskop blir ofte brukt for å diagnostisere, og i arbeidet med å rehabilitere syke stemmer. Både Sveen og studentene har stor glede av erfaringene de gjøre seg i laben.

– Vi i labteamet ser at filming av stemmebåndene har en stor effekt på hvordan studentene bruker stemmen. Det er også interessantat studentene referer til filmene hele tiden, forteller Sveen som fikk ideen til laryngoskop-prosjektet da hun jobbet med Fartein Valen sine sanger i prosjektet Unsettling Sites and Styles.

– Jeg tenkte at jeg ville filme leppene mine og tok kontakt med professor på Høgskolen på Vestlandet, Ola Drange Røksund. Han jobber mye med laryngoskop og filming av strupen ved fysisk anstrengelse. I tillegg kom jeg i kontakt med Maria Vollsæter, som er overlege på Haukeland, og tok doktorgrad på laryngoskop og stemme etter somatisk sykdom. Det nye i vårt prosjekt er altså at vi ser på friske stemmer. Jeg synes dette er et viktig prosjekt, for å øke forståelsen for at utviklingen av stemmen, skjer gjennom sunn og god muskelbruk. Innen sport er det jo vanlig at en langrennsløper må kutte en sesong, men dette var ikke kurant innen sangfaget, det har vært forbundet med skam å være sliten i stemmen, sier Sveen.

Ny modell for sangtimer

På sangutdanningen ved Griegakademiet jobber tre lærere, foruten Hilde Haraldsen Sveen, er det Njål Sparbo og Tuva Semmingsen.

– Vi har elleve studenter og er et fantastisk lærerteam rundt studentene. Alle studentene jobber med alle de tre pedagogene, dette er en ganske ny modell. Jeg tror dette er mye bedre enn den gamle modellen med «mesterlærer». Jeg hater det ordet, vi lærer så mye av hverandre i teamet og av studentene. Vi er veldig opptatt av dialogbasert undervisning, sier Sveen.

Selv tar hun stadig timer hos Susanna Eken i København og synes det er fint å være student selv av og til.

I de første årene Sveen var ansatt på Griegakademiet kombinerte hun det med å være utøvende operasanger, blant annet med en rekke roller på Den norske opera. Nå er hun pedagog på full tid, men å synge betyr fremdeles mye.

– For å holde stemmen ved like og i form øver jeg ofte på morgenen, og sier ja til noen få konserter og synger i forbindelse med forskningsprosjekt. Jeg prøvde en stund å slutte å øve, men med det forsvant en viktig del av meg og livet mitt, og innholdet i dagen min. Jeg synes nesten det er meditativt å øve, samtidig som det skaper et ønske om å få noe til, med påfølgende frustrasjon om man ikke får noe til. Det er nettopp kombinasjonen av disse to ulike komponentene som er drivkraften, og som holder meg gående som sanger og menneske.

Griegakademiet springbrett for internasjonal karriere

Sveen sier at rekrutteringen til Griegakademiets utdanning i klassisk sang er god. De tar opp cirka tre studenter årlig. Mange av disse drar til utlandet etter bachelor ved Griegakademiet og studerer videre for eksempel ved Operaakademiet i København.

– Det er utrolig spennende å se hvordan de videreutvikler seg, sier Sveen som blant annet har vært læreren til Lise Davidsen.

– Hvordan føles det å være første kvinne som professor i sang ved Griegakademiet?

– Vel, vi er ikke så mange ansatte på sang, hehe. Først og fremst ble søknaden sendt som en respekt for arbeidsplassen, og for å bruke de mulighetene som finnes i akademia. Jeg synes prosessen med å lage en søknad om personlig opprykk var lærerik og oppsummerende, smiler Sveen som forteller at hun synes det var rørende å få lister fra agenten sin med alle operaforestillinger og konserter, og alle hun har samarbeidet med, både med ulike sangere og på scener andre steder i verden. Men også samarbeidet med kollegaer på Griegakademiet har vært og er sentralt.

Sveen med studentene Una Kristin S. Kristiansdottir og Ingrid Reinan.

Bodde i Berlin

Sveen tok sin sangutdanning i Berlin, og flyttet dit i 1988, rett før murens fall.

– Det var fantastisk, vi kunne sykle til tre av Europas største operahus. Vi var på forestillinger hver kveld, og det var høy kvalitet på utdanningen, sier Sveen som ble i Tyskland i ti år.

Hun kom til Griegakademiet i 2001 «som et noenlunde friskt pust».

– Jeg fikk lov å breie meg noe voldsomt, der professor i sang, Harald Bjørkøy, gav meg mye ansvar.

Sveen sier at «oppdragelsen» hun gir studentene er veldig tysk, hun stiller høye krav på alle plan, og hater forseintkomming!

– Men i tillegg til å være streng er jeg fryktelig glad i å leke. Selv har jeg alltid lekt på scenen, jeg har for eksempel aldri gjort en operarolle med høyhælte sko, jeg kan ikke fordra høyhælte sko. «Få av henne de skoene», pleide regissørene å rope, så jeg sang barbeint. Min stil som sangpedagog kan kort oppsummeres som leken og intuitiv, samtidig som jeg er opptatt av bygge grunnmur, i form av god sangteknikk slik at jeg kan hjelpe til å frigjøre studentenes vokale og kunstneriske potensiale, slår Sveen fast.

Griegakademiet tilbyr et fagmiljø som er eksperimenterende og pedagogisk nyskapende. Det er rett og slett godt å være en del av dette arbeidsmiljøet.

Hilde Haraldsen Sveen

Trives på Griegakademiet

– Skulle du noen ganger ønske at du hadde blitt værende i Tyskland?

 – Det er alltid en del av meg som er igjen i Tyskland. Men jeg har aldri angret, jeg trives svært godt med kollegene mine på Griegakademiet. Det er et sterkt faglig fellesskap der vi løfter hverandre, og det er fantastisk å ha en arbeidsplass der det er helt normalt å nerde. Det bygges opp rundt oss så vi kan forske og feks kombinere kunstnerisk utviklingsarbeid og pedagogisk arbeid. Griegakademiet tilbyr et fagmiljø som er eksperimenterende og pedagogisk nyskapende. Det er rett og slett godt å være en del av dette arbeidsmiljøet, sier Sveen.

Sangprofessoren er også nestleder ved Griegakademiet og studiekoordinator.

– Jeg ønsker å lære mer om og muligens påvirke norsk musikkutdanning. Jeg vil være med å tenke rundt hva slags studenter vil vi utdanne. Det er veldig kjekt å jobbe så tett på studieadministrasjonen på Griegakademiet, sier Sveen som fremholder at å være pedagog er en eneste stor øvelse i balansekunst.

Powered by Labrador CMS