NYHET
Feiret besøkende nummer 10 000 i BritaBar
Brukerstøttesenteret for IT-hjelp ved UiB, BritaBar, feiret besøkende nummer 10 000 siden åpningen i september 2023. – Jo mer vi effektiviserer og digitaliserer, desto viktigere er det å ha et sted man kan møte personer når en virkelig står fast, sier leder for BRITA, Jon Steine.
I midten av november tok BritaBar imot besøkende nummer 10 000 i brukerstøttesenterets lokaler i Nygårdsgaten 5.
IT-avdelingen ser at flere og flere velger fysisk oppmøte fremfor brukerstøtte over for eksempel telefonen.
– Det er ofte langt enklere å vise frem et problem enn å prøve å forklare det over telefon. Samtidig er det mange problemer som kan være vanskelig å diagnostisere over telefon, da det blir raskere og enklere med oppmøte, for begge parter, forteller Jon Steine som er leder for BRITA ved IT-avdelingen.
Brukerstøttetjenesten (BRITA) ved IT-avdelingen ved UiB har siden starten i 2004 alltid hatt et fysisk oppmøtepunkt hvor studenter og ansatte har kunnet fått hjelp og bistand. Det var først etter innflytting i nybygget til Fellesadministrasjonen i Nygårdsgaten 5 i september i 2023 at brukerstøtten fikk et dedikert lokale.
– Jeg vil gi en stor honnør til de som jobber der daglig og håndterer et hav av ulike problemstillinger og forespørsler. De sammen med IT-assistentene våre ute i fagmiljøene er våre hverdagshelter.
Stor aktivitet ved semesterstart
Steine forteller videre at både studenter og ansatte bruker senteret aktivt, hvor 40% av besøkende er studenter og 60% er ansatte. I perioden august til og med oktober i år registrerte de 1790 besøkende, en økning på 12% i forhold til i fjor.
– Vi opplever, naturlig nok, størst pågang rundt semesterstart. En skulle tro studentene ville være i flertall i denne perioden, men tallene viser at ansatte også har behov for bistand etter ferien, sier Steine.
Stor bredde i sakene
BritaBar jobber med alle ulike typer IT-relaterte problemer. Alt fra alvorlige saker som havarerte datamaskiner og tap av data, til spørsmål om bruk av programmer og tjenester.
– Jeg vil gi en stor honnør til de som jobber der daglig og håndterer et hav av ulike problemstillinger og forespørsler. De sammen med IT-assistentene våre ute i fagmiljøene er våre hverdagshelter, forteller Steine.
Han trekker fram at den tette kontakten med brukerne gir IT-avdelingen god kjennskap til hvordan teknologien brukes ute i organisasjonen.
– I tillegg representerer hvert besøk et hinder for brukeren som igjen betyr bortkastet tid og avvik i hverdagen. Vår oppgave er å hjelpe de i gang igjen slik at de får gjort jobben sin. Og – vi må ikke glemme det menneskelige aspektet. Jo mer vi effektiviserer og digitaliserer, desto viktigere er det å ha et sted man kan møte personer når en virkelig står fast, avslutter Steine.